Logo firmy
Zamów konsultację +48 693 54 86 97
Pomoc dietetyka w gabinecie lub w formie on- line opiera się o kilka filarów. Pierwszym z nich jest analiza dokumentacji medycznej, wyników badań Pacjenta- dietetyk musi być biegły nie tylko w zakresie norm poszczególnych parametrów świadczących o stanie zdrowia pacjenta, ale także doskonale i w mig łączyć fakty- umieć powiązać konkretne parametry z prezentowanymi przez Pacjenta objawami. Kolejnym jest umiejętne przeprowadzenie wywiadu, tak, aby już w jego trakcie uzmysłowić Pacjentowi pewne zależności pomiędzy sposobem jego odżywiania się na co dzień, a ewentualnymi dolegliwościami, z którymi się zgłosił. Dietetyk musi także wiedzieć, o co zapytać Pacjenta, ponieważ niejednokrotnie dla Pacjenta pewne rzeczy są oczywiste lub wprost przeciwnie, w ogóle nie zdaje sobie z nich sprawy. Jest to umiejętność, którą można w sobie wyrobić tylko praktyką, kontaktem z żywym Pacjentem.

Praca dietetyka w pierwszej kolejności opiera się na udzieleniu konsultacji, czyli ustnym przekazaniu swojej wiedzy Pacjentowi w zakresie, wokół którego skupia się problem. Takiej konsultacji można też oczywiście udzielić w formie videorozmowy czy zwykłej rozmowy telefonicznej lub po prostu opisując rozwiązania np. w mailu. Kolejnym etapem jest utworzenie zaleceń żywieniowych w formie pisemnej lub też planu żywieniowego, ewentualnie jadłospisu. Zalecenia zawierają ogólne wytyczne, które pomogą Pacjentowi w samodzielnym osiągnięciu celu. Plan żywieniowy zakłada pewien czas terapii, obejmuje ogólne zalecenia, a następnie konkretne jadłospisy oparte o wypracowany wspólnie, w porozumieniu z Pacjentem plan postępowania. Wymaga na ogół zastosowania więcej niż jednego jadłospisu, rozkłada się na pewien okres terapii. Natomiast jadłospis jest jak recepta na konkretny sposób żywienia, policzony i przygotowany szczegółowo tylko dla konkretnego Pacjenta. To po prostu wyporcjowane w gramach i/ lub miarach domowych (łyżka, kromka, szklanka) produkty żywnościowe wraz z opisem ich przyrządzenia na cały dzień, tydzień czy miesiąc. Stworzenie takiego indywidualnego jadłospisu jest niezwykle czasochłonne, mimo iż dietetycy obecnie pracują w oparciu o programy będące bazą produktów żywnościowych, to w dalszym ciągu, choć już w komputerze, a nie na kartce, jadłospis układany jest przez człowieka.

Podstawą udanej współpracy dietetyka z Pacjentem jest zawsze szczera rozmowa. Jeżeli Pacjent wie, iż jest osobą o usposobieniu, które niełatwo poddaje się autorytetom, współpraca ta będzie znacząco utrudniona. Wynika to z faktu, iż prowadzenie terapii dietetycznej jest zdecydowanie bardziej długotrwałe i zależne od stałego ukierunkowanego postępowania niż stosowanie się do zaleceń lekarskich, na ogół opierających się o przyjmowanie leków. Przyjęcie tabletki trwa chwilę, przygotowywanie i stosowanie diety jest czasochłonne i obarczone ryzykiem porażki.

Jeżeli wiesz, drogi Pacjencie, że ciężko Ci będzie stosować się do narzuconego schematu diety- co sprowadza się do jedzenia tego, na co niejednokrotnie nie masz ochoty i w porach, kiedy niekoniecznie jesteś głodny, to powiedz o tym otwarcie podczas pierwszej rozmowy. Może Twoja współpraca z dietetykiem będzie mogła zostać oparta o inne podstawy- może wystarczą ustne zalecenia, ogólne zalecenia pisemne, może dietetyk w rozmowach telefonicznych będzie Cię naprowadzał „na bieżąco” na właściwe postępowanie. Kiedy w relacji istnieje szczerość oraz wzajemna chęć porozumienia, łatwiej o sukces. Ludzie są różni, istnieją też tacy, którzy organicznie nie znoszą, kiedy mówi im się co mają robić. Takim osobom będzie trudno wytrwać na z góry założonym schemacie przez dłuższy czas. Nie oznacza to jednak, że nie da się im pomóc. Ale aby przedsięwzięcie miało szanse powodzenia konieczny jest jeden warunek- szczera rozmowa.

Korzystamy z plików cookies zapisujących dane użytkownika.

Przeglądając naszą stronę wyrażasz zgodę na ich używanie. Według obecnie obowiązujących przepisów prawa możesz je wyłączyć zmieniając ustawienia przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem